Projektin taustaa:
Opiskelen sosionomiksi Metropolia ammattikorkeakoulussa, joten peli on tietyssä määrin myös eräänlainen tutkimustyö Sosiokulttuurisen innostamisen / Luovien menetelmien kurssille, jonka tarkoituksena on tarkastella vanhustyötä nuorten aikuisten näkökulmasta. Miltä tuntuu eläytyä vanhuksen rooliin? Miltä tuntuu auttaa ja olla vastuussa vanhuksista? Mitkä ovat omat käsitykseni vanhustyöstä Suomessa? Ilmoittautuessaan pelaaja sitoutuu täten myös tutkimaan näitä asioita ennen peliä, pelin aikana ja sen jälkeen.
Aiheet, kuten vanheneminen ja toimintakyvyn heikkeneminen voivat olla monelle vaikeita, jopa ahdistavia asioita käsitellä. Yleensä niitä ei halua edes ajatella. Tämä peli toimii kuitenkin eräänlaisena keinona auttaa ymmärtämään vanhenemista osana elämän kiertokulkua ja sillä voi olla tällä tapaa jopa terapeuttinen vaikutus. Asioita ei kannata paeta. On paljon keinoja helpottaa asioiden katsomista uudessa valossa ja toivonkin tämän pelin olevan eräänlainen keino hyväksyä vanhuus osana tulevaisuutta. Lisäksi haluan pelillä nostaa esille vanhustyön tärkeyttä. En kuitenkaan todennäköisesti ole työllistymässä vanhustyön puolelle tulevaisuudessa, mutta larppaamisen hyödyntäminen työkentän tutkimisessa on toiminnallinen ja luova keinoni lähteä tutustumaan ja avartamaan näkemyksiäni.
- Pelinjohtaja Nikke Söderström